Je močenie mimo záchod v poriadku alebo treba vyhľadať veterinárnu pomoc? cover

Je močenie mimo záchod v poriadku alebo treba vyhľadať veterinárnu pomoc?

Odpovedať na túto otázku je komplikované. Mačky sú obecne veľmi čistotné zvieratá, ktoré od malička vedia využívať mačaciu toaletu, takže močenie mimo záchod nie je v poriadku. V domácnosti s jednou mačkou je doporučené mať aspoň dve toalety, pri dvoch mačkách minimálne tri. Mačky môžu chodiť na potrebu mimo toalety ak ju nemajú dostatočne často čistenú alebo nechcú používať tú istú toaletu ako ich mačací parťák.

Mačky močia mimo záchod aj v rámci teritoriálneho správania- vtedy sa jedná o značkovanie. Značkujú hlavne nekastrované jedince- zatiaľ čo močenie prebieha na vodorovné plochy a moču je viac, značkujú prevažne vertikálne plochy (noha gauča a pod.) a moču je podstatne menej. Značkovanie sa môže vyvinúť aj do poruchy správania.

Mimo záchod však močia aj mačky ktoré majú zdravotné problémy. Najčastejšie sa jedná o zápal močového mechúra. Takýto zápal môže mať jasnú príčinu- spôsobujú ho baktérie, prítomnosť kryštálov v moči, vtedy používame označenie FLUTD (feline lower urinary tract disease). Ak pacient podstúpi kompletnú diagnostiku a vyvolávajúci faktor zápalu sa nepodarí odhaliť, označujeme zápal za idiopatický (FIC - felinná idiopatická cystitída).

Ochorenie FLUTD/FIC najčastejšie postihuje mačky stredného veku, obézne, bez prístupu von, v domácnosti s viac mačkami alebo v domácnosti kde nedávno nastali zmeny rutiny. K rozvoju ochorenia tiež prispieva aj fakt, že mačky menej pijú a sú kŕmené nevhodnou stravou. Neriešený zápal môže vyvrcholiť až v nemožnosť vylučovať moč a následnému zlyhaniu obličiek- v tomto prípade sa jedná o život ohrozujúci stav a je okamžite nutné vyhladať veterinárnu pomoc.

Príznakov že sa niečo s Vašou mačkou deje je okrem močenia mimo toaletu viac- napr. vokalizácia pri močení, častejšie močenie avšak menších objemov, permanentné oblizovanie genitálií, moč býva zafarbený krvou.

Zápal močových ciest sa diagnostikuje hlavne vyšetrením moču. Toto vyšetrenie zahŕňa stanovenie pH (malo by byť od 5,0-7,0), hustoty moču (1016-1060) a ďalších chemických a fyzikálnych parametrov (farba moču, zakalenie, prítomnosť glukózy, bielkovín, krvných buniek, kryštálov atď.). Moč sa doporučuje aplikovať na kultivačné média k stanoveniu prítomnosti baktérií. Na základe výsledkov, veterinár vypracuje najvhodnejší liečebný protokol pre Vašu mačku/kocúra.

Močový papierik

(papierik na vyšetrenie moču)

Oxalat

(močový sediment - oxalát)

Ak u svojho mačacieho parťáka pozorujete vyššie spomínané príznaky, radšej sa vždy obráťte na svojho veterinára ktorý Vám pomôže túto situáciu riešiť.